Thematisch onderwijs

Hoe motiveren wij kinderen en dagen hen uit tot nieuwsgierige wereldburgers? Hoe ziet het leren voor de toekomst eruit? Wat betekent cultuur voor kinderen?

Ons doel is kinderen te motiveren tot leren te komen. Kinderen moeten zicht hebben op hun leerdoelen en hoe je dat doel het best kan bereiken. Samenwerken is een belangrijke vaardigheid. De bedoeling is dat kinderen zich bij elk thema afvragen wat zij er al van weten en wat ze graag willen leren. 

Kinderen krijgen eerst informatie en kennis over een onderwerp, zodat er een stevige basis is waar zij op door kunnen bouwen. Ieder domein komt jaarlijks terug, zodat er een netwerk van kennis komt in het brein van het kind. Hierdoor gaan zij verbanden leggen en verdiepen om inzicht te krijgen in de wereld om haar heen. Kinderen krijgen naast kennis een probleem en onderzoeksvragen voorgelegd waarmee zij aan de slag gaan. Het ene kind krijgt stap voor stap aangeboden om verder te komen, het andere kind zal meer zelf op onderzoek uitgaan.

Werken met Alles in 1: energie

Wij werken vanuit 5 domeinen. Ieder thema duurt ongeveer 6 weken. Per jaar worden 5 thema’s uitgebreid behandeld. Het taalthema koppelen wij aan de onderwerpen van het thema. We werken toe naar een presentatie. Per leerjaar specificeren we de onderwerpen, zodat het past bij de leeftijdsgroep.

  1. Aardrijkskunde: Nederland- Europa- Afrika en Azië- Amerika, Australië, Antarctica en Oceanen
  2. Geschiedenis: Prehistorie, Grieken en Romeinen- Middeleeuwen- Gouden Eeuw- Moderne Geschiedenis
  3. Natuur: Dieren- mensen- planten- milieu en kringloop
  4. Techniek: Bouwen- Communicatie- vervoer en verkeer- energie
  5. Culuur: Kunst- voeding- kleding en sport- geloven

Bij elk thema trekken we er op uit om de wereld met eigen ogen te ontdekken. De activiteiten sluiten uitstekend aan bij de thema’s die wij doen. Hierdoor krijgen de thema’s nog meer verdieping.

 

Bekijk hier al het nieuws