Lekker fit

Wij willen de kinderen een gezonde schoolomgeving bieden. Een gezonde leefstijl zorgt er onder andere voor dat kinderen lekker in hun vel te zitten, hun weerstand op peil blijft en dat ze genoeg energie hebben voor leren, sport en spel. Wij besteden niet alleen aandacht aan voeding en gezondheid in de lessen, maar ook in de praktijk. Dat betekent dat leerlingen op school alleen fruit, groente en brood eten. Snoep en frisdrank zien wij liever niet op school. Onderstaand een overzichtje van de eetmomenten:

Ochtendpauze

Dinsdag en donderdag zijn de vaste fruitdagen op school. Meer fruit en groente eten draagt bij aan een gezonde ontwikkeling. Het blijkt dat schoolfruit eten er ook voor zorgt dat kinderen thuis vaker gezond kiezen. Op de andere dagen nemen de kinderen een (bruine) boterham mee of een ‘gezonde’ koek, crackers of rijstwafel.

Lunch

Bij de lunch graag boterhammen meegeven en fruit of groente. De gezondste keuze is een volkoren boterham, besmeerd met halvarine en mager beleg. Als drinken adviseren wij water of halfvolle en magere zuivelproducten. Vruchtensap kan ook, maar dat bevat meer calorieën. Meer informatie over een gezond lunchpakket vindt u op de site van het Voedingscentrum.

Traktaties

Wij zetten leerlingen die jarig zijn flink in het zonnetje. Daar past een feestelijk moment bij met een traktatie. Gezonde traktaties eten wij op school; andere traktaties geven wij mee naar huis. Op www.gezondtrakteren.nl staan allerlei ideeën voor leuke/gezonde traktaties. Voor de leerkrachten hoeft u niets speciaals te doen.

Andere eetmomenten

Ook bij excursies, sportdagen en andere activiteiten willen wij leerlingen meegeven dat lekker, gezellig en gezond prima samengaan. Het heeft onze voorkeur als de kinderen, ook op dit soort dagen, geen snoep en frisdrank meenemen.

Bekijk hier al het nieuws